Förlossningsberättelse!!

På tiden:)

Jag hade värkar på lördagkvällen den 9 juni när vi var på daniels syster student... dom gjorde rätt ont men det gick:) Vi kom hem 01.30 och jag kunde iaf somna:) Vaknade 04.30 av regelbundna värkar... 3 minuter mellan!! Tog en dusch och det gick inte över... ropade till daniel " Det är nog dags nu..." Jag ringde förlossningen och hon sa åt oss att i lugn och ro plocka ihop våra grejer och äta frukost och sen komma  in! ^

Haha i lugn och ro med tre minuters mellanrum?!!! haha

Jag fick i mig lite gröt och daniel åt någon smörgås... han filmade mig hela morgonen och tills Teo var ute... småsnuttar med jämna mellanrum... rätt skoj att se nu faktiskt:)

Vi åkte... 06.20 var vi inne på förlossningen.... daniel släppte av mig utanför för att sen åka och parkera... jag gick sakta upp... vidriga värkar....

daniel dröjde läääänge... tror ni inte parkeringsautomaterna var ut funktion och han fick ringa ett nummer för att uppge regnr och grejer....

Han kom tillslut.. jag hade inte ringt på till förlossningen, jag stod utanför och väntade... han kom ÄNTLIGEN:)

Vi fick komma in på ett undersökningsrum och jag fick kissa, väga mig och dom tog blodtrycket + kopplade ctg-kurvan... VIDRIGA värkar... jag andades mig igenom dom men det gick knappt!!!

Jag blev undersökt och var ju redan på torsdagen öppen 4 cm.... nu sa hon " Jaa du ör öppen 5 cm nu så ni får stanna kvar.... "

Haha trodde hon vi skulle åka hem igen eller??? Skulle ju bli igångsatta kl 9 liksom!! Mupp!!

Fick ett rum och där fanns den, den ljuvliga LUSTGASEN:) Jag tog den med eeeeeeen gååååång och släppte den knappt när jag var tvungen! haha

Vi fick rummet bredvid det Tindra föddes i:)

Barnmorskan kollade hur öppen jag var igen vi 09.00 och då var jag öppen 6 cm.... strax efter det började jag få krystvärkar och fick INTE krysta!!! LÄTT liksom!!!

Jag försökte med gåbord och pilatesboll men denna gången var det mer pina är bra! Med tindra var det ju ljuvligt och fick henne att komma ner och jag öppnade mig rekordsnabbt!!

Jag låg i sängen och bytte sida lite då och då... dom tjatade om att jag behövde upp ibland för att han skulle sjunka ner... jag klarade inte det!!!!!!!!!!!!

Hon kom in efter en lite stund igen och sa att hon skulle ta hål på hinnorna.... Poff och MASSAAAA vatten!!! Efter det kunde hon inte lämna rummet!!!! Jag fick krystvärkar DIREKT och dom gick INTE att hålla emot fast hon surt ville det!!!!

Teos hjärtljud gick ner och hämtade sig inte mellan värkarna.... såg att dom var nere på 60 sen släppte jag INTE lustgasen så jag var ganska borta... minns iaf att barnmorskan tröck på AKUT-knappen och in kom 3 personer....

en äldre barnmorska som var kanonmysig:) Hon hjälpte mig att andas:) Så hörde jag hon säga till den yngre barnmorskan " Hon har ju riktigta krystvärkar....." Varpå den yngre svarar "Hon var bara öppen 6 cm när jag kollade för 5 minuter sen...." Den äldre sa att jag skulle undersökas igen då det kan gå fort eftersom jag är omföderska..... Och joo då!! Fullt öppen och bebis påväääääääg!!!!!! Klockan var 10,03 när jag fick börja krysta!!!

Efter första krystvärken sa dom att "en till så är bebisen här...." Jag tog i för kung och fosterland.. men ingen bebis!!!! Hörde "DRA UT DEN!!!!"........... Jag krystade igen och hörde den yngre säga " Den har fastnat....." Den äldre sa "Dra ut den, dra neråt!!!"

Tredje värken kom och då tröck den äldre barnmorskan ihop min överkropp mot magen, 2 sköterskor HÄNGDE och tröck på magen och den yngre barnmorskan DROG ut honom!!!!! Jag kände hur jag blev helt tom och så fick jag upp en blå skrikande kladdig Teo på bröstet och hela jag skakde.... hade ingen lustgas när jag krystade så jag hade hunnit uppfatta vad som höll på att hända och tänke "Det är kört!!!".....

Jag skakade och var heeelt chockad... trodde som sagt att det var kört ju!

Jag sa till daniel " vad liiten han är....." varpå alla 4 i rummet i kör sa "neeeej!" haha!!!!

Blev sydd med några stygn och livmodern drog ju inte ihop sig som den skulle denna gången heller....fick dropp och blödde 900ml denna gång!

sen fick vi gosa och amma och så fick vi fikabrickan och så vägde dom och mätte:) Trodde inte mina öron när jag hörde 4510g!!!!!!!! han var ju såååå liten:) hihi!

MYS!!!

Trots att det blev akut vill jag ändå göra om det flera gånger!!!!!!!!!!!!

MYS!!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0