Äggmjölk

Elak mamma som jag är för det mesta så vill jag nu att Tindra ska sluta med välling! Nej skämt o sido...

Tindra har börjat äta sämre, förlitar sig på att hon får välling såfort hon ska sova!! AJJABAJJA oss!!!

Hon får välling till natten, på natten om hon vaknar 1-2gånger!!!!!!!!!!!!!!!!!, på eftermiddagen när hon ska sova middag och ibland till frukost!

Här är det vi som låtit henne bestämma... På nätterna vill vi inte bråka med henne för då vaknar hon och vi! På dagarna har vi tyckt det vart smidigt att ge välling, hon somnar ju!

Men varför ge välling ca 1 timme efter maten när det är dags att sova när hon på dagis sover utmärkt utan?! Idiotiskt!

Igårkväll försökte vi med varm mjölk och det gick i, hon somnade! men vaknade runt 23.00 och var helt ifrån sig!!!! Jag testade med lite mjölk igen men hon lugnade sig inte. Vi skulle upp tidigt idag alla tre så vi ville få henne at sova så vi kunde få somna så vi gav henne välling och hon somnade! SUCK!

Tanken är att hon ska få välling BARA på/till natten! Inge på dagen och ABSOLUT inte till frukost! Helst vill vi inte ens ge välling då med tanke på allt jag läst om det...

Hon är överaktiv vår lilla tjej och vi har släppt till med att hon fått smaka godis och fika nu i jul och nyår vilket var rent IDIOTISKT det oxå!!

Hur som helst! Tindra har börjat peta i maten och äter tre tuggor och sen vill hon inte ha men springer till micron och pekar och grina... Jojo! VÄLLING ska hon ha då!

Nu som sagt är elaka mamma i farten och ska ta ur henne dom fasonerna, Önska mig lycka till;) Väldigt bestämd och högljudd liten dam det där!!

Läste lite om äggmjöl men vet inte de jag!!! Jag gillar det inte, varför skulle då hon göra det?! Haha njee men varm mjölk ska jag fortsätta att försöka med!

Jag har börjat med lchf igen, TROTS att jag är gravid JA!

Jag åt det sista tredjedelen när jag väntade tindra och gick inte alls upp som innan och mådde sååå mycket bättre!!

Har sen jag plussade nu haft ont i magen och gått på toa 10 gånger per dag!!! Inte okej!!

Med lchf mår min mage hur bra som helst och jag kör inte jättestrikt då jag faktiskt är GRAVID!

Tanken är att Tindra oxå ska få i sig mindre socker eftersom hon blir extreeemt speedad av det! Och läser man på välling och grötförpackningarna så innehåller det ju knappast nyttiga saker!

Men hon är ju barn så henne kör vi inte Lchf med! Hon får äta på dagis som hon gör och helst mindre välling bara men annars hemma så är det INGE godsaker och inte lördagsgodis heller, hon är för liten för det!

Hon dricker inte saft, det gillar hon inte och hon väljer vatten framför mjölk till maten men hon ÄLSKAR turkisk yoghurt:) Det fick hon som mellis som liten 6-månaders och guuud vad hon åt:)

Ägg med smör älskar hon oxå:)

Vi får väl se hur detta ska gå! Hon har oxå en del problem med magen som vi hoppas kan släppa med mindre socker!

Hittade recpet som jag la in här:)


Äggmjölk ca 100 ml
1 dl vatten
10 g osaltat smör
1 äggula
1 msk grädde
  • Lägg smöret i kastrull och häll på vatten
  • Låt bli varmt så smöret smälter
  • Ha i äggulan och grädde
  • Vispa/mixa så det blandar sig ordentligt

Gör jag äggmjölk till mig använder jag 2 dl vatten/kaffe, 3 äggulor och ca 50 g smör. På det en skvätt grädde för lite rundare smak

Snott ifrån: http://helenesbaksida.blogspot.com/2011/03/aggmjolk-vs-valling.html


Kommentarer
Postat av: Fia

Jobbigt när ens barn blir sådär speedade på socker. Sonen min var likadan i hennes ålder. Jag har totalt godisförbud förutom en påse på helgen som han får. Han dricker vatten till all mat och om han är törstig. Får lite läsk på helgen. Annars försöker jag se till att han får bra mat hemma som gör han mätt.



Välling är sällan bra så det är nog lika bra att sluta. Har du testat att ge havregrynsgröt innan hon somnar som kvällsmat? Det kanske kan fungera om hon tycker om det. Är mättande och bra. Till det kan hon ju kanske få nå bär eller osockrad sylt kanske.



Tror också att det är bra att ta bort så mycket socker som möjligt för det är ju inte bra egentligen. Snabb energi som gör barn helt omöjliga att ha att göra med.



Sen tycker jag att du gör rätt i att ta bort godis och sånt också. Min son är snart tio år så det är inte lätt att ge han ingenting men han får istället bara på helgen och då på kvällen efter att han har ätit och inte hela dagarna. :-)



Kör på och känn dig inte som en dålig mamma för att du vill ge ditt barn bra matvanor.



Prova att ge vatten också på natten. Kanske det hjälper. :-)

2012-01-05 @ 00:30:40
URL: http://lusth.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0